Satış Mimarisi ve Perakende

Perakende sektöründe satış mimarisinin önemini kaleme aldığımız blog içeriÄŸinde; müÅŸterilerin alışveriÅŸ alışkanlıklarını iyi tanımanın olmazsa olmaz bir baÅŸlık olduÄŸunun altını çizerken, bütünleÅŸik pazarlama faaliyetlerine, GiriÅŸ,  Koku, Ses ve Zaman, Günlük Tüketim, TeÅŸhir Renkler ve Ambiyans baÅŸlıklarına da deÄŸindik! 

Satış yapabilmek için tüketicinin gözünden bakabilmek , hangi ürünü ne için satın aldığını bilmek ve tamamlayıcı ürün stratejisi ile ürün gamını çok daha efektif sunabilmek, satış mimarisinin inÅŸa edilmesinde çok önemlidir. MaÄŸaza dizaynı aÅŸamasında tüm süreçlerin en detaylı ÅŸekilde öngörülmesi ve inÅŸa edilmesi için sorulacak en önemli soru;  ''Ben müÅŸteri olsaydım ’’Neyi, nerede görmek isterdim?’’ sorusudur. 

Bu doÄŸrultuda tüketiciye alanlar yaratırken aynı zamanda alışveriÅŸ sürecinden sıkılmaması ve alışveriÅŸte müÅŸteriyi tutacak maÄŸaza konsepti ile süreci baÅŸtan aÅŸağıya kurgulamak gerekir. 

BütünleÅŸtirici pazarlama faaaliyetleri ışığında konuyu açıklamak gerekirse;  Biir market sahibi olduÄŸunuzu ve yeni ürün olarak, mısır gevreÄŸini reyonlarda tanıtmak istediÄŸinizi ve tutundurma faaliyetlleri için en çok satılan ürünlerle birlikte bir pazarlama faaliyeti yürttüÄŸünüzü varsayalım. Promosyon havuzlarında, reyonların ön cephesinde, gondol reyonlarda, metal duvar ünitelerinde ürün lansmanına uygun bir ürün yerleÅŸimi gerçekleÅŸtirdikten sonra, mısır gevreÄŸi ile birlikte satılacak; süt, kuru meyveler, pirinç patlakları gibi birçok alakalı ürünü de yeni ürün çerçevesinde konumlandırarak bütünleÅŸtirici pazarlama faaliyetlerini maÄŸaza dizaynı ile birlikte bütünleÅŸtirerek daha güçlü hale getirebilirsiniz. 

Bir maÄŸaaza için satış mimarisinin olmazsa olmaz ilk adımı; müÅŸteriyi iyi tanımak, hangi reyonlarda daha çok vakit geçirdiÄŸini bilmek ve en çok ciro geitren ürün gamına uygun pazarlama stratejisini maÄŸaza dizaynı ile örtüÅŸtürmektir. 

MüÅŸterilerini iyi tanıyan, iÅŸletmesini ürünlerin satış hacmine ve satış potansiyeline göre konumlandırmaya yönelik gerçekleÅŸtiren her bir hamle, ciro artışı olarak iÅŸletmeye geri dönecektir. 

Satış mimarisinin diÄŸer olmazsa olmazları; 

  • GiriÅŸ
  • Koku
  • Ses ve Zaman
  • Günlük Tüketim
  • TeÅŸhir
  • Renkler ve Ambiyans 

GiriÅŸ

MüÅŸteriler maÄŸazaya girdiÄŸinde bilinçaltlarının yönlendirmesiyle saÄŸa dönüÅŸ eÄŸilimindedirler. Bu yüzden katma deÄŸerli ürünlerinizin giriÅŸin saÄŸ tarafında yer alması gerekir.

Koku

MaÄŸazanızın kendine has bir kokusu olmalıdır. Markanızı ve vermek istediÄŸiniz hissiyatı hissettiren bir koku  size mutlu müÅŸteriler ve müÅŸteri sadakati olarak geri dönecektir.

Ses ve Zaman

MaÄŸazanızda saat bulunmaması ve tarzınıza uygun müzikler kullanmanız müÅŸterilerinizin dikkatini  dağıtacak dış etkenlerden uzak tutacaktır. Böylelikle müÅŸterileriniz maÄŸazanızda tamamen size odaklı ve çok daha uzun vakit geçirecektir.

Günlük Tüketim

MaÄŸazanızda günlük tüketilen ürünler varsa bu reyonları maÄŸazanın arka taraflarına koymanız oldukça doÄŸru bir strateji olacaktır. Bu sayede müÅŸterileriniz istediÄŸi reyona gidene kadar diÄŸer reyonları da görmek durumunda kalacaktır.

TeÅŸhir

Kasa yakınında bulunan alanlar çok önemli bir satış teklifi fırsatıdır. Çapraz satışın en çok verimlilik verdiÄŸi bu alanlarda doÄŸru hamlelerle %30 artış yakalayabilirsiniz.

Renkler ve Ambiyans

Pastel renkler kalp ritmini yavaÅŸlattığı için bu tonların kullanımı müÅŸterilerin maÄŸazanızda kalma süresini arttıracaktır.

Canlı renkler ise tam tersi bir etkiye sebep olarak kalp ritmini hızlandırır ve maÄŸazada kalma süresi düÅŸer. Hızlı satış ürünleri olan maÄŸazalarda kullanılabilir.